در طول جنگ جهانی دوم، روسری احساسات ملی گرایانه را نشان می داد. شرکت انگلیسی Jacqmar طرح هایی با شعارهای تبلیغاتی تولید کرد.
یکی از آنها عبارت “شانه به شانه” را بر روی نقشه انگلستان با نمادهای بریتانیایی و آمریکایی نشان می داد. طرح دیگری تقلید از دیوار پوشیده شده با پوسترهایی بود که از شهروندان می خواستند «به دفاع قرض بدهند» و «برای پیروزی پس انداز کنند».
یک مد شیک
اما در فرهنگ غربی، شال و روسری در بازار جعفری بیشتر به دلیل استفاده از آن به عنوان یک اکسسوری مد شناخته می شود، روسری که اولین بار در قرن نوزدهم محبوبیت گسترده ای به دست آورد.
فیچو سلف روسری بود. ویکیمدیا کامانز
فیچو یک سبک معمولی قرن 18 و 19 است که می توان آن را پیشرو روسری های مدرن دانست.
یک تکه پارچه که به آرامی روی قسمت بالایی سینه پوشیده میشد و معمولاً در جلو گره میخورد، پوششی ملایم ایجاد میکرد، اما همچنین فرصتی بود برای افزودن پارچهای بسیار ظریف – گاهی لبههای توری یا گلدوزی شده – به یک مجموعه.
شال های ابریشمی و کشمیری سبک وزن بافته شده از هند یکی از اولین مدل های روسری مد روز بود.
ملکه جوزفین – همسر اول ناپلئون – مجموعه گسترده ای داشت (به لطف سفرهای شوهرش) و این سبک در بیشتر قرن نوزدهم ادامه داشت و تقلیدهای ارزان تری را ایجاد کرد که در سایر نقاط اروپا به ویژه فرانسه و پیزلی اسکاتلند ساخته شد.
نمادهای وضعیت
مانند بسیاری از مدهای مدرن، روسریها میتوانند وضعیت فرد را نشان دهند، و روسریهای نسخه محدود – که اغلب فقط در دسترس مشتریان مورد علاقه قرار میگیرند – میتوانند به عنوان شاخصهای خاصی برای کسانی که میشناسند عمل کنند.
به عنوان مثال، خانه های مد روسری، اغلب در طول تعطیلات، به عنوان تشکر از مشتریان وفادار ارسال می کنند.
آنهایی که در دهه 1950 توسط شیک پوشان پاریسی تولید شدند بسیار شیک بودند و اغلب با طرح هایی از مزون طراحی می شدند. دیگران الگوهای چاپی را به سبک عجیب و غریب و نقاشی آن دوران به نمایش گذاشتند.